HEMMET...


Gråflugsnapparen som jag nämnde om och som 
hade tagit min tomma ampelkruka till boplats visar
sig vara en singelmamma.
Ingen pappa-flugsnappare i sikte.

Alla som någon gång varit ensamförälder vet att det nog 
kräver lite mer att få det att gå ihop än om man är två. 

Och jag kommer inte att behöva använda min 
lilla trädgårdsspade på en tid känner jag.


Så jag anstränger mig verkligen för att ge hemfrid åt fru Snapperska
och försöker lägga de flesta aktiviteterna (de är inte så många...;)) till
annan sida av stugan. 

Inte för att hon så lätt skulle överge sina ungar nu när de är kläckta.
Fåglar gör inte det. Men för att hon minsann inte behöver ett enda extra stressmoment 
till i sin vardag. 
Ensamförälder i en kall sommar då det inte myllrar av insekter precis...

Jag hejar på henne! 
Och håller mig undan.



I morse, då jag såg att hon flög iväg smög jag mig runt
husknuten för att se att allt är väl i boet.

Och det var det ju.
Fyra välartade ungar som börjar få lite dun på sina bara kroppar
slumrade till synes mätta och belåtna.

*

Eftersom jag tror att ungarna var riktigt nykläckta på den första bilden 
jag tog, vilket bekräftas av att ägget som fanns med på den bilden
kläcktes följande dag så är ungarna bara någon dag gamla.

Småfåglar värper ett ägg om dagen, men börjar ruva dem 
först då sista ägget är lagt, vilket betyder att äggen kläcks 
sedan med kortare intervall än de lagts. 
Oftast är det bara ett eller två ägg som kläcks 
ett dygn senare än de andra äggen.
Detta för att det är en omöjlighet att ha "halvvuxna ungar" 
och ägg som skulle behöva ruvas i samma bo på samma gång.

Vanligtvis lägger gråflugsnappare i snitt fem ägg så med 
fyra kläckta ungar har vi här en rätt så "normi-familj".
Bara en singelförälder då.

*

En annan singelförälder i viken i år är knölsvanen.

Då jag senast var här så var de ännu två,
men nu bara en ensam vuxen men med fem ungar.
Den andra föräldern har inte synts till.

*

I övrigt är det, som jag nämnde i tidigare inlägg,
ovanligt tyst och stilla med fågelliv i år.

Skraken har ynka fyra ungar, då den brukar ha ett dussin eller fler.
Andparet har inga ungar alls.
Och ejdern lyser helt med sin (och sina ungars) frånvaro.

Svalan har ungar under bryggan.

I skrivande stund simmar fyra vuxna skrakhonor förbi.
Helt utan ungar.

*

Det är verkligen tyst i skog och vik.
Och kallt.
Det är en kall sommar.







Inga kommentarer: