SANDVARNING...


På väg upp mot Skagen stannar vi en sväng i Aarhus och tar en alldeles för snabb tur in till 
Den Gamle By. Nog för att tid fanns, men regnskurarna som avlöste varandra gjorde vandringen 
kortare än planerat. Ja, regnkläderna och paraply fanns - i bilen en dryg kilometer bort.

Från Aarhus blev det små och ännu mindre vägar norrut längs kusten. 
Över Randers fjord trafikerar den minsta bilfärja jag någonsin åkt med. 
Den tar två bilar - som mest. 



(Randers fjord)





Övernattar i Frederikshavn och äter en fisk- och skaldjurstallrik nere vid hamnen.
Vi är nästan de enda gästerna i restaurangen, känns att mesta semestertiden är över
trots att det ännu är full sommar vad vädret beträffar. 
Kvällen var solig och varm och det kändes inte speciellt off-season.



Med andra ord precis perfekt tidpunkt om man vill undgå de värsta turistströmmarna, men ändå 
ha det sommarskönt på resan. 
Vi sov ju i bilen, så vi kunde i princip stanna var som helst, men tog nog in på campingar längs resan.
Det är onekligen skönt med en morgondusch och så.

Ja här sov vi. 
I en VW Caddy Max - helt perfekt för ändamålet! 
Köpte en måttskuren madrass 10 cm tjock. 120 x 195 cm. Det lämnar
lite utrymme längst bak där kylväska, vattenkanister och ett par plastlådor med
mat och kärl rymdes. I övrigt hade jag också packat mycket i lådor som kunde staplas bakom framsäten och fyllde upp tomrummet där. Till natten lyftes kassar på framsätet och 
plastlådorna med lock fick stå ute helt enkelt. Vid regn skuffade jag dem lite in under bilen.

I en egen kass hade vi "badrummet" - handdukar, tvål, schampo och sådant.
Mycket simpelt, spartansk och oerhört välfungerande.
Camping-utrustning kan ju föras hur långt som helst - det såg man minsann på
campingplatserna med tält och vagnar som såg ut som en femrummare. 

Inget för mig. 
Jag vill gärna vara klar för start kvart över åtta på morgonen.
Campingplatserna som sådana är inte min grej, men det är inte alltid man hittar 
fina (och säkra) ställen att övernatta på ute i naturen, och jag uppskattar ju
som sagt en morgondusch rätt högt.

Om någon tvivlar - man sover så gott såhär! 





Följande morgon körde vi upp till Skagen. 
Gick en skön promenad ut till Danmarks nordligaste udde. Grenen.
Stod med ett ben i Skagerak och det andra i Kattegat, så där teoretiskt i alla fall.
Borrade tårna i sand och promenerade.

Härligt att få gå av sig lite efter allt stillasittande i bil.




Precis söder om Skagen finns detta "månlandskap". Sanddyner som kan vara tiotals meter höga. I tiderna begravde dessa sandmängder hela staden Skagen i sand. Hade det inte varit för det problemet hade kanske Skagen varit huvudstad nu - vem vet?

Det är nästan lite overkligt detta landskap. 


Så körde vi vidare igen, längs småvägar mot västkusten och söderut. 
Lite kors och tvärs. Köpte middagsmaten här.
Fransk potatissallad med bönor, omelett och korv för den av oss som äter kött.

(tips; koka potatisen på dagen och låt den dra i lagen tills kvällen - mums!)



Jag bara måste få kika närmare på en vindmölla. Man blir alldeles yr av att stå nedanför och se bladen rotera. Häftigt! Och nej, de låter nästan inte alls. Jag hejar på vindkraft jag! 










Till kvällen kom vi till Hvide Sande - mycket passande namn minsann.



Jag bara älskar dessa vidder.
Hav eller land, helt samma, bara det är vidder.



Inga kommentarer: