ETT SÅDANT VÄDER...


…det är! 
Oftast utropar man det när regnet eller snön riktigt vräker ner,
helst vågrätt i stormstyrka, men jag vill ställa mig på en sten och utropa:
Ett Sådant Väder!!!

Nästan tjugo grader och sol och ja, det är liksom lite som att får en bonussommar,
men med höstsmak, höstnyanser, höstdoft!

Det är som om naturen är på sitt mest slösaktiga humör och formligen
öser med generös hand ur sitt ymnighetshorn. 
I skogen formligen snubblar man över soppar och andra svampar och
min ynkliga odling i mina tre odlingslådor ger skörd så det står härliga till!

Om någon funderar på att ta sig en vegetarisk period så är det nog nu man
skall testa på det. Finns hur mycket som helst färskt att välja mellan.

Lite gött!
Nyhet för i år i mina odlingslådor (ja, lådorna i sig är ju också nya för i år) är
palmkålen, tror att man kallar den svartkål också. Korrigera mig om jag
har fel.

Än har jag inte hunnit på att göra så mycket mer av den än att jag 
stuvat den och så har jag rivit ner lite i salladen. Och så fick en
del åka ner i en omelett. 
En mycket trevlig ny bekantskap för mig.

Planerar att fixa till en ribollita (en toscansk grönsakssoppa) nu i veckan.
Jag har ätit den med spenat, men det är visst kål som det skall vara, "på riktigt".
Kål och bönor hör inte till höjdarna enligt sonens smaklökar, så
nu när han kommer att vara på prao på annan ort en par veckor, så
skall det passas på. 
Men än står ingredienserna ute i trädgården och växer till sig i 
odlingslådorna.

Tyvärr dräller det inte av karljohan i min trädgård, men desto mer av den här.
Har ingen susning om vad det är, men det finns ett gäng lite här och där.
Nog inget jag skulle ge mig på att slänga i pannan! 

Men det här känner vi ju igen! 
Det går hur bra som helst att odla morot i låda.

Det enda som inte riktigt lyckades var sockerärterna. 
Man får ju vara lite påpasslig med bevattningen, och som känt är så är
jag en urusel med det. Jag tänker alltid att kanske det regnar i morgon,
eller i övermorgon? Eller så glömmer jag bara bort det.

Jag har inget bevattningssystem till mina lådor, inte ens en trädgårdsslang, så
det blir att bära vatten med sprutkannor. 
Och visst det går som styrketräning, men vissa kvällar känns det
som en enklare lösning att hoppas på en nattlig regnskur i stället.
Ja, ni vet? Man är ju optimist! 

Nå, som vi ju vet så hade sommaren sina Mycket Varma Veckor Utan
Regn Alls.

Och även då blev väl mitt vattnande lite si och så.
Måste erkännas.

Men trots det så kan jag nu gå och plocka famnen full med morötter!
De här är sk "gallringsmorötter".




Så himla goda! 

Och så den där känslan. Att få gå ut i trädgården och plocka in sin mat.

Utan att ändå sätta ner så himla mycket vare sig jobb eller tid på odlingen.

Att odla i lådor för husbehov är en riktig toppengrej!

tycker, 


2 kommentarer:

Anki sa...

Hej! Hittade hit via Himmelstäppan - fastnade för namnet på bloggen - Tuvull... så fint!
Många sköna bilder här! Morötterna i olika färger ser såå läckra ut...
Har inte heller så mycket karljohan i trädgården, men desto mer av honungsskivlingen... den du har på bilden alltså. I gamla svampböcker står den som ätlig, men anses numer inte som matsvamp... och det är ju synd eftersom de finns i överflöd just nu.

Maggi sa...

Tack, jag hade också mina funderingar åt honungsskivlingsshållet (vilket ord!). Skoj att du hittade hit :D!