EN SLITEN LITEN BASTU...


...har vi här på stugan.

Det har i ärlighetens namn inte gjorts så mycket sedan den byggdes för ett kvartsekel sedan.
Jo, någon liten skurning har den väl fått utstå men sedan har det inte varit så mycket 
mer än så. Jag antar att det finns en massa små bastun ute i byarna och på
skären som ser precis ut som min.
Lite gulnade bräder, lite gamla schampoorester, kanske lite stearin.
Kåda som runnit...och så själva bastun som stundvis av pur lättja
blir ett litet av ett lager....

Och för ovanlighetens skull kom jag ihåg att fota en "innan"-bild.
Ni vet...mullämbar, det orange handtaget är ett öskar till båten (vad gör den här???)

Ett målningsfläckigt fat, ett sittunderlag (till båten även så) och överst det enda jag egentligen 
tänker hör hit och passar in - vad det nu sen heter. 
Kärlet som innehar vattnet man stänker på stenarna. Ja men vadå? 
Vad HETER det? 

Nå, what ever...

Av orsaker som inkluderar ett sprucket vattenrör är själva bastu-ugnen utplockad och 
nu...nu...NU skall det fixas till minsann! 

Köpte en liter Supi Saunavaha för jag hört så mycket bra om den.
Det lär bli en sådan där skön lite sammetsaktig yta.

Nyansen jag valde heter Mustamarja och jag kom spontant att 
tänka på blåbär, så jag tänkte att det kunde passa.

Testade först på en vedkorg-naturel som vi fått som present 
för något år sedan.
Jag är nu inte så förtjust i den där "naturel-looken" så
korgen blev en lämplig provkanin. 




Och ja...här ser det minsann ut som om jag smetat ut blåbär på pärtorna.

Färgen är mycket rinnig, så det gäller lite att ha tungan rätt i munnen när man 
målar på. Å andra sidan är vaxet mycket drygt. 

Torkar snabbt som attan så en otålig en som jag gillar skarpt! 



Och vet ni, rätt fort när färgen började torka så visste jag att 
den här nyansen är riktigt fin.

Inte svartmörk som en rökbastu, men med en riktigt skön mörk känsla.
Så här blev det :



Ja än får jag lov att fuska till det med levande eld i form av ljus, för
bastu-ugnen står som sagt än ute på terassen.

Men ljuset också för att visa vilket fint lyster vaxet ger åt bastulaven.
Bra mycket bättre än jag tänkt mig.

Så detta som ett tips om någon tröttnat på sin sunkiga bastu.





Och som en liten klapp på axeln för att jag  ä n t l i g e n fick 
detta gjort så unnar jag mig en smarrig bit ost och
lite nygräddat bröd (som ännu är i ugnen). 

En sliten, liten bastu har fått ett välbehövligt lyft
med rätt så liten insats.

*

I holken närmast stugan håller flugsnapparparet på med 24/7 
matning och i sommarkvällen finns det väl inget mysigare ljud 
än när fågelungarna piper om mat.
Undrar om föräldrarna är lika övertygade om ljuvligheten i det lätet.
De flyger skytteltrafik hela tiden, hela tiden.
Tuffa pass! 


Inga kommentarer: