KAFFET I VRÅNGSTRUPEN...



...för det mesta klarar jag av en hel del utan mina ögonbryn åker upp till hårfästet.
Och inte är det speciellt ofta jag får kaffet i vrångstrupen heller. 
Inte numera.

Men i dag skedde det. Både och. Och Samtidigt.
Vilket dessutom skedde i 120 km hastighet och kunde förorsakat lidande och annat
elände om jag inte haft turen att färdas på en rätt så tom väg, med många filer! 
Så akta er för att ha take-away-coffe i bilen och lyssna på nyheterna på samma gång! 

Alltså...det ÄR något med den här tidens beslutsfattare som får igång alla mina alarmsystem 
som jag trodde slumrat och även hitta nya som jag inte ens visste att jag hade.
HUR tänker man?

Jord- och skogsbruksministeriet har nu lagt fram att man skulle rucka lite på
det här med älgjakttider. 

Man planerar senarelägga jakttiden för att älgen skall få ha sin brunst i fred.
Och det kan man ju tycka att är okej..men SEN.

SEN tänker man att det skall vara okej att få skjuta en ko med en kalv som
är yngre än ett år.
Liksom WHAT???

Alla, eller de flesta, vet att när älgkon skall kalva på nytt så 
"sparkar hon ut" sin fjolårskalv som då skall klara sig själv. Den kalven är
då yr som en yrvaken humla och lika klumpig och panikslagen och har nollkoll på
något alls. Det är de älgar som vi ibland ser vimsa hit och dit...de just yrar omkring.
Innan ensamchocken lagt sig och de märker att de visst kan det här med att vara älg. 
Helt själv. 


Och ändå är det just då Moder Natur tänkt att det är okej för kalven att bli
självständig. Även om det gör ont när knoppar brister.
Men då har den, kalven, fått det mått av vett-och-etikett som en 
ung älg behöver för att klara sig.
Lite som våra ungar där vid 18-20-snåret.

Men så plötsligt tycker någon att nämen visst - det skall väl vara okej att 
skjuta mamman innan ungen är mogen att klara sig själv. 
Lämna en fjortis-älg vind för våg. Det är väl bara för den att ta lite ansvar liksom?!! 

Jaha...och vad händer då?
I de bästa fall har vi en Mycket Yr och Skräckslagen kalv som 
inte alls har alla verktyg för att klara sig ensam i livet.
Vilken fjortis har?
Den om någon är yr och galen - och förorsakar förmodligen fler
olyckor än en "vuxen" kalv.

I de flesta fall överlever inte kalven ensam utan sin mamma.
Så vad är idén med hela det här förslaget? 

*

Men visst - brunsten bör fredas....................

........men mammorna till halvvuxna ungar kan skjutas.

PÅ RIKTIGT???




Men varför är jag egentligen förvånad?

Under mitt femtioåriga liv har jag aldrig upprörts, berörts och ilsknat till
över lika mycket som under sittande regeringens tid.

Vad kan man förvänta sig av människor som sitter och drar in på
skolning, av universitet, av sjukvård, av allt! 

Man avskedar till höger och vänster. 
Skrotar sådant som funnits i århundraden.
Säljer statens egendom. 
En enkel en tänker - hur är det om det blir kris "på riktigt" och vi inte, som stat,
har koll på det där som håller ihop ett samhälle?
Om någon plötsligt har den makten att sätta en prislapp på
det vi behöver för att överleva. Tänk om.

Men sådant verkar inte vår regering tänka på.
Känns att de mest beter sig som en älgkalv som 
förlorat sin mamma alldeles för tidigt.

Jag bara får kaffet i vrångstrupen. Om och om och om igen! 

VI människor kanske inte förtjänar bättre - för det är ju VI människor som valt in 
dessa galenpannor till regeringen.

Men att de stackars älgkalvarna skall behöva lida för människors enfald.
DET är skam det! 

*

Och så hörde jag idag, från ett par olika håll, att en orsak till att man
förbereder dessa ändringar i jakt av älg är att man dragit in och minskat så mycket personal och så 
inom rättsväsendet att de inte hinner behandla alla fall av olaglig jakt på
älgkor med kalv.
Så man fixar till det problemet med att legalisera det hela.


Liksom vadå? 

Då kan man ju lika gärna legalisera några skojiga droger och småtjuveri för eget husbehov?
Och kanske man kunde få ta livet av en besvärlig granne också för det skulle
göra livet så mycket enklare för så många fler.
Eller bygga på grannens gård - bara det där lilla man inte får rum på sin egengård.
Köra lite överhastighet för att hinna till flyget eller den där livsviktiga palavern?
Listan kunde göras hur lång som helst! 

*

Men älgkalvarna - vad har de gjort för att förtjäna detta?

Jag undrar - och sätter kaffet i vrångstrupen! 


*

En dag eller två senare:

Eftersom jag har en hel del vänner och bekanta som
är jägare själva, eller som bor och lever med en jägare, 
jordnära människor med en sund koppling till naturen.

Och vet ni, inte en.
INTE EN ENDASTE EN,
av dem jag varit i kontakt med skulle få för sig att 
skjuta en ko med kalv.
*INTE*

Just för att det är så mot naturen själv.

-

Och just det gör att hela tanken bakom lagändringen
känns än mer olustig.
För att för VEM görs ändringen då om inte ens jägarna vill ha den?




2 kommentarer:

Grynbär sa...

Det var verkligen ett bra blogginlägg. Jag håller med dig till 100%!

Tina sa...

Instämmer med dig! Men som du skrev, vi är medskyldiga iprincip. Fel nr på valsedeln, men undrar om nåt nr varit rätt ??