ÅRETS FÖRSTA...

…från frysdisken.
Men ändå.

Jag gillar kräftor. Starkt. Det är bara så.
Så om nu någon i sin enorma vänlighet vill bjuda mig på 
ett hastigt hoprafsat kräftkalas, så är jag minsann inte sen på att 
hojta att jag är såååå med! 

Det här att få sitta och pilla och knåpa med sin kräftor medan
natten mörknar, fingrarna blir kladdiga och glasen med rosé fylls på.
Ljudet av röster blir lite högre och åsikterna måhända lite skarpare  
medan kvällen lider och munturerna måhända blir lite, lite lulligare.
Men jag älskar det! 

*


För att det är augusti.
Och enligt mig har vi tre underbara månader framför oss.
Augusti, med sina ljumma, mörka nätter 
(okej…dagarna borde bli lite varmare för att det skall funka,
men så där i teorin, och under andra somrar…)

September med hela sin mildhet.
I väder, i skörd, i färger, i..allt.
Undrar om inte september landar som etta för mina favoritmånader.

Och så oktober. 
Med sina kontraster.
I ljus, i färger, i temperatur, i väderdramatik.
Oktober kan vara sommar och vinter, helt beroende på år.

Tänk ändå vad allt fint vi har framför oss! 
*augusti-september-oktober*
Innan november stryper ner allt i grå dimma och man
försöker hyperventilera fram till mars igen.

*

Märkligt det här med vår årscykel här i nord.


Men nu är det tid för kräftor, och sköna
samtal i en allt mörkare natt.

Tror bestämt jag skall göra om det här.
Med kräftor, vänner och augustinatt.
Och rosévin.

Japp! 


Inga kommentarer: