TANKAR OM EN SOMMARSTUGA...

…ja, det händer då inte så ofta att jag hinner med två inlägg på en och samma dag.
Ibland är jag glad om jag hinner med två i veckan!

Sådant kan hända om man är förkyld länge nog…

Och så händer det sig att jag hinner börja fundera på inredning, mer än jag brukar.
Som jag säkert vid något skede nämnt så väntar stugan på en liten upp-piffning.
Känns nästan lite tjatigt att säga det, för jag har väl sagt så nu i ett antal år?
Men det blir alltid lite så att stugan den kommer ändå liksom allra sist på listan
då budjeten görs upp.
Först kommer det där med överlevnad och mat och så ungens dito och lite
bidrag till den fattiga studeranden och så hinner något akut gå sönder
här hemma, eller något tak som borde förnyas, och någon panna som skall bytas och, 
och, och ….listan blir nästan hur lång som helst.
Och slantarna, ja de är liksom inte HUR många som helst…

Egentligen är det inget som måste göras där på stugan
(en av orsakerna varför prioriteten har en tendens att bli rätt låg)
Och så är det det där andra…

Under alla dessa år har jag inte riktigt kunnat bestämma mig för hur jag 
riktigt vill ha det. Vilket är rätt ovanligt, oftast vet jag det faktiskt rätt 
så fort. Vanligtvis.

Men med den här stugan har jag, som om jag hade ett litet identitetsproblem!
Jag har säkert skrivit om det här tidigare, så nu upprepar jag mig så det står härliga till.
För "problemet" har inte försvunnit någonstans. Alls.

Alltså. Stugan är ju vid havet.
På en klippa. Med skog omkring och knotiga martallar som närmaste grannar.
Ingen trädgård. Inget odlat. Allt bara vilt, skog, berg, obebyggd skärgård.

Det är liksom det där sista som gör att jag aldrig känt att de där typiska 
skärgårds-blå-vitt-röda-marina har passat här.
Jag menar här är vi mitt ute i…ingenting.
Och dessutom äger vi knappt en båt. Eller vi äger, men det kan gå år att vi inte ens
får den i sjön. Så, vadå marint?

Det är och har aldrig riktigt varit min grej. Jag är mer för det där med natur…
Fiske och svamp och jakt och bär och sådant.

Nå, då är det väl klart som korvspad att jag målar min stuga så den 
knappt skiljer sig från naturen. Faktum är att om man inte vet var an skall titta
så är den här stugan rätt knepig att upptäcka från havet.

Det kommer ju att bli lite "ändring" på det då jag får fönsterspröjsen målade vita
(vilket skulle göras redan denna sommar, men det kom annat i stället)
Det blev kanske lite VÄL murrigt då vid den senaste penslingen för 
ett antal år sedan.
Hur som helst så har jag alltid känt att den här stugan är mer skog än hav.

Lite mer fårskinn och murriga färger. Lite rustikt så där.
Och det funkar så himla bra så här på hösten, och på vintern och på våren,
men sedan när sommaren kommer så är det som om man skulle kunna
storkna i allt det murriga och dammiga när temperaturen
ligger och dallrar på något över 25 grader och man vet knappt hur man 
skall ta sig från skugga till skugga.

Jo, tack det är ett verkligt i-landsproblem, i allra högsta grad, jag vet.
Och eftersom jag varken har lust, tid eller något alls intresse att byta om inredningen
till sommarlook/vinterlook så är jag lite ute och seglar (hahahaha) när det gäller
hur jag skall få några ynka kvadratmeter sommarstuga att kännas
fräsch på sommaren och mysigt ombonad resten av året.

Nu märkte jag att jag har väldigt få bilder inifrån stugan, men
bara det att trasmattor i pastell som känns okej i juli, blir lite 
för glättiga i oktober. Och ett skinn på golvet är gudomligt i oktober,
men aningen jobbigt i julihettan...

Ja, och så ännu en sak!

Eftersom lagerutrymmen här är ungefär i samma klass som i en
bättre segelbåt, så talar vi inte så där himla mycket pynt för pyntets skull.
Det mesta skall ha sin funktion - och vara fint - och passande - på en och samma gång.
Till alla årstider. 

Varför tycker jag att det här skall vara så himla svårt att få till?

*

Bara jag kommer ut till stugan så tror jag att jag börjar med att rensa ut 
precis allt utom det alldeles mest behövliga.
Om man skulle börja i den ändan….?

Och nästa sommar SKALL fönstren målas! 

*

Ja-a…det här är nu rätt långt från advents-feelis, men som sjuk har man
tid att planera när man inte orkar med något annat :D

Nästa år  - då blir det nya vindar i stugan!
omintenågotannatsomjagaldrigräknatmedkommerivägenochsaboterarallt…



Inga kommentarer: