SMÅ URKLIPP UR MITT TANKEFLÖDE...



…det är lite svalare idag efter åskfronten som svept över landet, 
men bara nuddade vår del av landet
bara lite med svansen. Ett buller och en regnskur. Svalare temperatur.
Det blev liksom lite bättre förutsättningar för klarare tankeverksamhet. 
Något som jag dock tyvärr inte riktigt känner av. Inte än i alla fall.

Sitter i min skeva och slitna korgstol på terassen och balanserar datorn i famnen, det går sådär.
Tankarna flyger omkring som små fladdriga fjärilar, och vill inte riktigt sätta sig till ro.

Snickaren ringer och undrar om han kan börja reparera lidertaket på måndag.
Jodå, det går så bra så. 
Lägger på och minns plötsligt att jag glömde påminna honom om att jag borde 
få några krokar uppskruvade i badrummet. Det går inte för sig att ha handdukar 
och morgonrockar hängande på en provisorisk lampa i alla tider heller.

Skulle fixa det själv men jag och borra i kakel är inte en bra kombination 
eftersom jag någon gång i tiderna, ja för att göra en lång historia kort. 
Vi kaklade om den gången...

Kvällen är skön. Luften frisk. Vinden svalkande.
Jag borde rulla ihop den enorma persiska mattan och föra den ut till bilen. 
Ringde och kollade att tvätteriet säkert tar emot den. 
Jag har faktiskt en längre tid redan tänkt tanken att den kunde behöva en 
omgång tvätt.
Men händelserna senaste natt och det som hände idag på dagen medan jag var på jobb 
påskyndade det beslutet en aning.
Min lilla hund har en liten mage som verkar vara lite känslig just nu. 
Och produkten av den lilla känsliga magen var tämligen rikligt och mycket välutspritt 
över hela mattan, inte bara en, utan flera gånger. 
Härligt?!!

Så det blir nog en sväng till tvätteriet. 
Och till apoteket för att köpa mjölksyretabletter.

*

Lillgrabben borde få nya kläder inför skolstarten. 
Antingen har tvättmaskinen krympt det mesta eller så har han skjutit på höjden 
den här sommaren. Dessutom har han mer och mer börjat låta som sin storebror.
Så till den grad att jag ibland undrar vem av dem jag talar i telefon med! 
Men kläder, det behöver han. Skulle se ut att börja skolåret med
jeans i caprilängd…
Eller i t-skjorta som ser ut som om han lånat sin lillebrors.
Jamen, han ÄR ju lillebror det finns ingen mindre - ja ni förstår problemet! 

*

Kanske jag borde fylla på mitt klädlager jag med? 
Mitt förråd av kläder som passar både rådande värmebölja och kravet på någotsånär
saklig arbetsklädsel är försvinnande litet.
Läste jag inte precis någonstans att värmeböljan skulle räcka hela augusti och att det skulle vara
varmt ända till medlet av oktober?
Lär dröja innan jag får krypa in i mina älskade ylletröjor och dra på mig bootsen…

Någon fladdrig sommarklänning skulle nog platsa bra i garderoben!

*

Någon påpekade idag att jag var så brun om benen. 
Är jag? Jag har inte precis hunnit drälla i solen den här sommaren.
Eller så har det varit alldeles för hett för det. 
Egentligen minns jag inte längre när jag senast verkligen solat?!
Måste ha varit under förra decenniet eller något sådant!

*

På tal om det borde utestolarna målas! I år skall det bli gjort! 
Fast nu börjar nattfukten redan vara lite problematisk. 

*

Daggen ja, bäst att gå och plocka in tvätten innan den blir fuktig på nytt.
Och så skall jag rulla ihop mattan och släpa den till bilen.
Bilen ja, den borde dammsugas, alltså verkligen. 
Annars finns det en risk att björkfröna, som det snöar friskt av, börjar gro i någon 
lämplig vrå i bilen. Om de nu förvirrar sig dit. Vilket de gör.

Så man kan ju undra varför jag sitter kvar här och babblar när jag har 
hur mycket som helst att göra?

Kanske för att det är så förbaskat skönt att bara få vara i stunden och låta
tankarna flyga iväg.

Tids nog blir det mesta ändå gjort.

hoppas, 



Inga kommentarer: