NÄR MAN KAN SKÖRDA...


….det absolut vackraste som finns!

Jag menar, bara tänk att få gå ut i försommaren och skörda syren.
Det är så att man blir berusad och lite bubblig inombords med mindre.
Hade tänkt plocka några klasar för att kandera dem ifall jag skulle få 
för mig att baka någon gång någonting.

Men så blev jag lite ivrig...

Någonstans i mitt bakhuvud viskade en liten röst om man minsann
kan göra annat av syrener än att kandera dem.

Det blev saft - och vilken saft sen!
Man kan ju lätt tro att det skulle bli lite parfymsmak över det hela, men
nix, det blir lite som flädersaft - fast sötare.
Eller ja, det är svårt att beskriva en smak.

Av den här satsen blir det dryga 2 liter saft, och den blir rätt koncentrerad,
så den är minsann dryg.

Men vad skall jag här babbla, syrentiden är snart förbi, så här kommer receptet:


Man knipsar ca 50-60 syrenblommor.

Jag lade dem på tidningspapper en stund så alla kryp skulle krypa bort.
Dessutom sköljde jag dem under kallt vatten innan de åkte ner i kastrullen.

Man kokar upp 2 liter vatten och häller i (håll i er) 2 kg socker.

Skala (tvätta innan, fast det är kanske självklart) 2 citroner.
Själv tog jag 1 citron och 2 lime för det råkade jag ha hemma.

Citron-limeskalen och den pressade saften av alla citrusar hälls över
syrenblommorna.

Ja alltså, jag lade i hela klasar så det är inte så pillrigt alls som att kandera
de små,små blommorna.

När sockret smält och vattnet kokat upp så häller man det
över syrenklasarna.

Och så skall det vara ca 50 g citronsyra också - det finns
på apoteket, i allafall här i Finland hittar man det där.

När saften svalnat i kastrullen ställer man hela härligheten svalt i
tre dygn. Glöm inte att röra om ett par gånger varje dag.

Sedan är det bara att efter tre dagar hälla saften på rena flaskor.
Bra att använda silduk så blir saften riktigt fin!




Och voilá försommarsmak om något är inkapsad på burk - eller ja,
flaska då.

Bäst att förvara flaskorna i kylskåpet - trots sockermängden.
Man kan också frysa saften.

Tänk er en varm sommardag...
…och så kunde man kanske blanda det med antingen vitt vin eller 
varför inte skumvin?

Det här var det bästa jag gjort på länge!

Och hur det gick med de kanderade blommorna?
Det gick däremot så där…

Riktigt pillriga sysslor är inte riktigt min starkaste sida, 
om vi säger så.

Jag tror jag kör med någon annan dekoration på kakorna i stället.
Som ett körsbär, eller en jordgubbe eller så…;)


Men det här var en riktig skoj ny bekantskap, syrensaften.
Det finns en risk att mina syrener nästa år ser mer eller mindre
skabbiga ut om jag slår på stort och lagar lite mer av den här gudomliga saften.

hälsar en syren(saft)frälst,


4 kommentarer:

himmelstäppan på smultronbacken sa...

Vilken lyx att ha en sådan specialare att bjuda på! Kul att testa något nytt och lite ovanligt!
Kram Åsa

Maggi sa...

Inte sant! Och det blev bättre än jag tänkt! :D

G:a Affären sa...

Med hjälp av dina vackra bilder blev jag väldigt inspirerad att göra syrensaft, så jag sparar receptet tills nästa år. Nu är det flädersaft på gång här, inte alls lika vacker färg men ändå så gott!

Kramar
Cia

Maggi sa...

Syrensaften blir väldigt, väldigt dryg och helt supergod!